انديشه تلفيق در طراحي برنامه درسي به دليل ضرورت هاي اجتناب ناپذير توجه به اين رويکرد، همواره در ميان صاحب نظران و دست اندرکاران برنامه ريزي درسي مطرح بوده است. برنامه ريزان درسي در توجه به تلفيق برنامه درسي الگوهاي متفاوتي را ارائه کرده اند . هر کدام از اين الگوها مبتني بر عناصر و مولفه هايي به طبقه بندي تلفيق پرداخته اند. اسميث[1] ( 1935) شرايط يادگيري را عامل مهمي در ايجاد برنامه هاي درسي تلفيقي مي داند. به اعتقاد او موقعيت يادگيري بايد حول محور مسائل کاملا مربوط به يادگيرنده بچرخد ، با جنبه هاي اساسي زندگي سر و کار داشته باشد و مشوق پويايي و رفتار خلاق دانش آموزان باشد. سوزان کواليک[2]  (1986)، با تاکيد بر دانش ها و مهارت هاي يادگيري ، محتواي آموزشي را در چگونگي شکل گيري برنامه درسي تلفيقي مهم دانسته و براين اساس معتقد است الگوهاي تلفيق برنامه درسي بايد از حداقل تلفيق تا بيشترين سطح تلفيق را در بر داشته باشد. بنابراين به زعم وي ، ابتدا تلفيق حول يک ماده درسي، مانند علوم يا مطالعات اجتماعي انجام مي شود سپس حوزه موضوعي ديگر، مانند مهارتهاي زباني به آن اضافه مي شود تا تلفيق حول يک موضوع يا مبحث صورت پذيرد. به همين ترتيب، حوزه هاي موضوعي بيشتري اضافه مي شود تا تلفيق کامل عملي گردد که در آن تمام حوزه هاي موضوعي در يک مبحث يا موضوع اصلي، تلفيق شوند (احمدي، 1380). هانتر و شرير[3]( 1988) از صاحب نظراني هستند که درباره برنامه هاي درسي تلفيقي مطالعات عديده اي انجام داده و در آثار خود تصريح مي کنند که سازمان دهي برنامه هاي درسي حول محور ديسيپلين ها ، غالبا به دليل سهولت و سادگي کار موسسات و نهاد هاي آموزشي انجام مي پذيرد و نه به دليل آنچه در يادگيري موثر باشد. جاکوبز[4] (1988) معتقد است عوامل زيادي مانند رشد دانش ، جدول زماني تکه تکه شده مدارس و نامربوط بودن برنامه هاي درسي با کيفيت يادگيري در شکل گيري برنامه هاي درسي تلفيقي موثر هستند. جيمز بي ين[5] (1997) تنها عامل اصلي در شکل گيري تلفيق را علائق و دل مشغوليهاي شخصي و اجتماعي دانش آموزان مي داند. به عقيده وي، برنامه درسي تلفيقي با يک مساله يا موضوع اصلي شروع مي شود و سپس مفاهيم و فعاليتها، براساس آن مشخص مي گردد. هانتر و شرير(1988) حاصل مطالعات و تحقيقات خود درباره تلفيق برنامه درسي را در کتابي با عنوان «برنامه درسي پويا     [6]: سازماندهي يادگيري براي کلاس هاي 7 تا 10» تدوين کرده اند. آنها در بخشي از کتاب خود ضمن تشريح و تبيين ضرورتها و عوامل موثر در ايجاد و شکل گيري تلفيق ، به معرفي اشکال و انواع تلفيق پرداخته اند. در طبقه بندي هانتر و شرير، تلفيق شش نوع است.



(مقاله الگوي طبقه بندي هانتر و شرير، حسين قاسم پورمقدم، دانشنامه ايراني برنامه درسي، 1397)


 







[1] . Esmis




[2] . Susan Kuvalik




[3] . Hunter & Schierer




[4] . Jacobs




[5] James Bean 


[6] . The Organic Curriculum



 



تلفيق در برنامه درسي - الگوي هانتر و شرير

الگوي طراحي برنامه درسي سيلور و الکساندر

راهنماي برنامه درسي حوزه هاي تربيت و يادگيري

درسي ,برنامه ,تلفيق ,دليل ,برنامه درسي ,تلفيق برنامه
مشخصات
آخرین جستجو ها