طراحان برنامه درسي پس از تعريف کلي و عيني برنامه درسي، در زمينه استفاده از الگو يا طرح برنامه درسي دست به انتخاب مي زنند. منظور از الگو يا طرح، يک شکل معين، چهار چوب و انگاره اي از فرصتهاي يادگيري است. راپاپورت وکبي[1]( 2002)بين مفاهيم مدلهاي برنامه درسي[2]والگوريتم هاي برنامه درسي[3]تمايز قائل شده اند؛بدين معني که مدل بيشتر به مفهوم پردازي و الگوريتم به فرايند و رويه اشاره دارد. به عقيده دي شَمپ[4] ( 1983) بسياري از الگوهاي تدوين برنامه درسي که مدل ناميده شده اند، در واقع از نوع الگوريتم هستند چر اکه مراحل آنها مشخص و گام به گام است. به عقيده اُرپوود[5] ( 1985 ) الگوپردازاني مثل رالف تايلرهرگزاقرارنکرده که الگوي او حالت الگوريتمي دارد و توصيه نکرده که الگوي او به عنوان مدلي تجويزي به کاربرده شود. درحوزه برنامه درسي، همانطورکه الگوهاي تدوين، متعدد و متفاوت هستند، طبقه بندي هاي متعددي نيز از آنها ارائه شده است. ارائه دهندگان اين طبقه بندي ها سعي کرده اند براساس ويژگيها و کاربردهاي مشترك که ميان چند الگوي تدوين وجود دارد، آنها را دريک طبقه خاص قراردهند تا از اين طريق به فهم و خلاصه سازي الگوهاي متعدد برنامه درسي کمک کرده باشند.(کالين جي مارش[6]2009) بر اساس نظريات آيزنر[7] و والانس[8] گستره موضوعات و الگوهاي برنامه ريزي درسي به گونه اي است که تعريف و انتخاب آن کاري دشوار است. الگوي برنامه درسي به دنبال پاسخگويي به سوالاتي از اين قبيل است: فراگيران چه کساني هستند و چه ويژگي هايي دارند؟ هدفهاي آموزشي و درسي چيست؟ چه نوع تجربيات يادگيري فراهم خواهد شد؟ جايگاه تجربيات يادگيري کجا خواهد بود؟ چه رفتارهايي مورد ارزشيابي قرار خواهند گرفت؟ اين که کدام عامل بايد در الگوهاي برنامه درسي به عنوان محور اساسي تلقي شود، مستم آگاهي از ديدگاهها و فلسفه هاي مختلف مي باشد. برنامه ريزان درسي، براساس اهداف مشخص شده و حيطه هاي يادگيري شناختي، عاطفي و رواني حرکتي يا حيطه هاي رشد شخصي، شايستگي اجتماعي، يادگيري مداوم و رشد تخصصي، انواع الگوهاي برنامه درسي را تهيه مي نمايند که هر يک به نوعي به محتوا و فرصتهاي يادگيري توجه دارند.(طالبي و همکاران،1389)


(مقاله الگوي طراحي برنامه درسي سيلور و الکساندر، حسين قاسم پورمقدم، دانشنامه ايراني برنامه درسي، 1397)






[1]. Rapaport & Kibby




[2]. Curriculum Models




[3]. Curriculum Algorithms




[4]. Deschamp




[5]. Orpwood




[6]. Colin J. Marsh




[7]. Eisner




[8]. Valance



تلفيق در برنامه درسي - الگوي هانتر و شرير

الگوي طراحي برنامه درسي سيلور و الکساندر

راهنماي برنامه درسي حوزه هاي تربيت و يادگيري

برنامه ,درسي ,الگوهاي ,الگوي ,يادگيري ,درسي، ,برنامه درسي ,الگوهاي برنامه ,برنامه درسي، ,طراحي برنامه ,درسي سيلور ,الگوي طراحي برنامه
مشخصات
آخرین جستجو ها